2009. szeptember 11., péntek

Judit útbaigazít

Jutka azt mesélte, hogy a nemrégiben odajött hozzá egy lány és megkérdezte tőle, hogy hol van a Suntory Hall. Ő megmondta, a lány megköszönte és elment. Az eset nem érdemelne említést, de a lány nem gaijin volt és ez a kis szcéna japánul zajlott le. Így viszont, mondta, csak állt és nézett, mintha rosszul hallott volna... Micsoda?!? egyszerűen odamegy valaki egy külföldihez és mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga, japánul útbaigazítás kér tőle? A változás-mérő műszer a legmagasabb, 10-es fokozatot jelezne, ha lenne (akartam csinálni, csak aztán valahogy elmaradt).

Régen az volt a tipikus, hogy ha én kértem valakitől japánul útbaigazítást, akkor a megkérdezett először is ijedtében ugrott fél métert hátra, majd azt hebegve, hogy nem tud angolul, elmenekült. Jobb esetben angolul próbált válaszolni, tudomást sem véve arról, hogy én beszélek japánul, ő pedig nem angolul. Egyszerűen elképzelhetetetlennek tartották, hogy egy külföldi képes legyen a különleges és egyedi japán nyelvet - akár törve is - elsajátítatni. Azóta úgy látszik, hogy ez drámaian megváltozott. Még ha nem is ilyen kirívó esetben, de én is gyakran tapasztalom, hogy - boltban, hivatalban, vendéglőben - simán feltételezik, hogy beszélek japánul. Ez gondolom elsősorban az egyre több itt élő és japánul beszélő külföldinek köszönhető, de az is lehet, hogy a TV-ben szereplő nihongo wa pera-pera gaijin tarentoknak* is szerepük van abban, hogy eloszlóban van a hit japán nyelvi erőd bevehetetlenségéről. És jól is van ez így...

Te odamennél Budapesten egy japánhoz és megkérdeznéd tőle magyarul, hogy hol a Zeneakadémia?

* itt élő, japánul perfekt külföldi TV-celeb

5 megjegyzés:

  1. Es biztos, hogy ez igy van rendjen????

    VálaszTörlés
  2. én nem szeretem, ha nem veszik tudomásul, hogy egy külföldi is lakhat itt és megtanulhatja a nyelvet.

    VálaszTörlés
  3. Jogos. A baj ott van, amikor atesnek a lo tuloldalara, mint sok europai ember (koztuk magyar is) es nem veszik tudomasul, hogy nem mindenki beszeli az o nyelvuket. En biztosan nem egy japantol kernek eligazitast a Zeneakademiahoz!

    VálaszTörlés
  4. Az egy teljesen más jelenség, persze, az nem jó. De itt néha akkor sem beszéltek az emberhez ha japánul szóltam - és nem azért mert rosszul mondtam.
    Egyébként ha egy japán lányt látnék hegedűvel a hóna alatt a Liszt Ferenc téren, akkor simán megkérdezném.

    VálaszTörlés
  5. A lany valoszinuleg tudna, hol a Zeneakademia, de nem biztos, hogy el tudna mondani. Legfeljebb ramutatna ;o)

    VálaszTörlés