2009. október 24., szombat

Ipponjime


Terashima-san félrevont és megkérdezte, hogy lennék-e szíves megcsinálni a shimét? A konshinkai1 ekkor már meglehetősen előrehaladott állapotban volt, egy sikeres közös munkát ünnepeltünk, úgy jó negyvenen, 8-10 különböző cégből, és ha lett volna karaoke, már biztosan daloltunk volna. Hát persze, mondtam, hogyne, a shimét, az mindig, szívesen. Nomármost, tudni kell, hogy bár az idők során meglehetősen hozzászoktam ahhoz, hogy kisebb-nagyobb, józan vagy éppen kapatos közönség előtt japánul supíchu-t (beszédet) mondjak, de konkrétan shimét még soha nem csináltam. A shime, a zárás, az szent dolog, összegzi az eseményt, előremutat, és közben legyen szórakoztató is, ha szabad kérni. A végén pedig közös tapsolás van, ezzel kérve az Istenek áldását a közös vállalkozásra.

A tapsolás, a tejime nem ám csak úgy össze-vissza történik, hanem a beszélő vezényszavára. Többféle fajtája ismeretes, van, amikor egész kis ritmusokat kell kitapsolni, háromszor megismételve, szerencsére az utóbbi idők divatja az ipponjime lett, ami egy, jó nagy, határozott tapsolás2. Kicsit félrevontam a kollégámat, hogy megtárgyaljam vele a részleteket; mit is illik mondani pontosan, hogy is van a vezényszó (yóóóó-ho!), mert más ezt ugye hallani és más csinálni, kicsit ideges voltam, mégiscsak az első shimém; tudok-e majd vicces lenni? nem mondok-e valami ostobaságot? eltalálom-e a jobb kezemmel a balt?

Aztán Terashima-san megkocogtatott egy üveget és bejelentette, hogy engem kért meg az este lezárására; az egybegyűltek ezt nagy örömmel nyugtázták. Pironkodva bevallottam, hogy ez az első shimém, ez bejött, imádják az ilyen önirónikus coming-outokat, mondtam néhány szót arról, hogy milyen jó volt együtt dolgozni, és elsütöttem néhány erősen izzadtságszagú poént, természetesen kitörő sikerrel, és mondtam, hogy legközelebb is, zehi, ZEHI3, és amikor a supíchu végén kimondtam a szükséges szavakat; kore de ipponjime de owaritai to omoimasu4, akkora üdvrivalgás tört ki, mintha azt jelentettem volna be, hogy személyesen sikerült elhárítanom egy aszteroida becsapódását a Földbe.

Aztán csend, koncentrálás, majd, yóóóóóó-ho! (taps) Sikerült!

Hazafelé menet, valaki odajött hozzám és megdicsért, hogy nagyon szép shime volt. Hát igen, erre szoktuk mondogatni a külföldi barátaimmal, hogy "we all should get Entertainer Visas here".

-------------------------------------

Még több tejime videón itt látható.

1 (általában céges) parti
2 a wiki szerint az ipponjime a 3-3-3-1 de megkérdeztem, és a kollégáim szerint ez marhaság, az a sanponjime. Hogy akkor a 3 X 3-3-3-1 micsoda, azt senki nem tudta, az egyikük bátortalanul megjegyezte, hogy Kantóban biztosan másképp hívják
3 mindenképpen
4 és akkor ipponjimével gondolnám lezárni az estét (vagy valami ilyesféle)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése