2009. november 25., szerda

Tokyo fauna - karasu


Ha Tokyóban laksz, de még nincs meg az a fíling, hogy egyedül bóklászol Roppongiban, úgy hajnal négy óra tájt, lassan józanodva valami elcseszett buli után; már világos van, élesek a fények, de még üresek az utcák és a házak elé kitett szemeteszsákokon hatalmas, fekete madarak marakodnak és valami rettentes, alvilági hangon rikácsolnak, hát akkor ezt ne hagyd ki! mert kevés ennél pontosabb metafórája létezik a buli utáni csömörnek és a reménykedésnek egy szebb nap után.



















A karasu (Corvus macrorhynchos) magyarra állítólag* japán varjúnak fordítandó - megtermett, jó tyúknyi fekete madár, hatalmas csőrrel és repedtfazék hanggal. Igen intelligens; ügyesen kipiszkálja a karasu-ellenes háló alól a nejlonzacskót, kicsomagolja és kiszedi belőle az ennivalót, majd otthagyja a szemetet na ez utóbbit vajon kitől tanulhatta? és már egyéb csibészségekre is képes, láthatólag remekül alkalmazkodott a városi életvitelhez, bandákba verődve fosztogatja a szemeteseket, terrorizálja a kisebb madarakat, következésképpen nincs is galamb-probléma Tokyóban, igaz, van helyette karasu-mondai**.

Az évek során két különös karasu-esemény is történt velem, mindkettő a Régi Házunkban esett meg, ahol a közelben volt egy elhagyatott, lezárt park, valami császári birtok, és emiatt rengeteg karasu volt a környéken. Egyszer éjszaka arra riadtunk fel, hogy hirtelen nagy robajjal felszállnak a varjak; szokatlan volt és félelmetes, mert éjjel normálisan sohasem tesznek ilyet. De amikor egy fél percre rá jött egy elég komoly földrengés, akkor rádöbbentünk, hogy miért: megérezték...

A másik eset még furább volt; éppen a ház előtt voltam, amikor egy villanypóznáról hangos puffanással leesett egy karasu; kis híján a fejemre, láthatólag épp akkor múlt ki. Hoztam egy lapátot, felszedtem és vittem a parkhoz, jó lesz ott neki a bozótosban, gondoltam. A többi varjú ennek láttán teljesen beizgult, és elkezdtek üldözni; keringtek felettem és rettenetesen károgtak, világosan látszott, hogy engem tartanak felelősnek a haverjuk haláláért, tulajdonképp nem is teljesen logikátlanul! és még azután is követtek, hogy átdobtam a tetemet a kőkerítésen és hazaindultam. Hátborzongató volt... ebből is látszik, hogy jobb vigyázni velük; mert ha egyszer berágnak ránk, baj lesz.

---------------------------------------

* Gábor szerint, de ő ebben soha nem téved
** varjú-probléma

10 megjegyzés:

  1. Azt hinné az ember a karasu mondai csak vicc. De nem. Mikor a költözés után még nem volt hűtő a lakasunkban, az erkélyen tároltunk egy kis darab füstölt sajtot. Rájött a varjú, mire a feleségem feldühödve kirontott a lakásból s megpróbálta elűzni, de az belekapott a kezébe a hatalmas csőrével és elvitte a sajtot.

    Máskor egy parkban akartunk piknikezni de egy csapat varjú kinézte az uzsonnánkat és csoportosan elkezdtek felénk ugrálni. Olyan ijesztő volt, hogy gondolkodás nélkül elszaladtunk és egy cseppet se bántuk meg. Ezek állatok!

    VálaszTörlés
  2. a múltkor a Gellért-hegyen voltam szemtanúja a sima mezei magyar varjak orgiájának, szemetesekből szedegették ki a zacskókat, szanaszét szórták és vadul csipegettek belőle. akkor gondolkodtam el azon, milyen érdekesek a városi léthez tökéletesen alkalmazkodott állatok, mint a mátrix szökevény programjai:)

    VálaszTörlés
  3. Én tegnap délután láttam, pest belvárosában, a közért elött, hogy egy dolmányos varjú jóízüen falatozott egy elütött galambból. Kicsit sem zavartatta magát az emberek miatt.

    VálaszTörlés
  4. Veszélyes ez a Japán. Túlfejlett galambok, túlfejlett bogarak, érdekes ez az állatvilág...


    Csak én nem tudom pozíciónálni kurzorbilentyűkkel a kurzort firefoxban ebben a szövegdobozban ? Elég zavaró és már minden kiegészítőtt kikapcsoltam, hogy nehogy bezavarjon, de még mindig tréé. Máshol ilyen problémáim nincsenek.

    VálaszTörlés
  5. ja jó, most hogy beléptem, valahogy megjavult. Láthatóan nem csak a pozicionálás, hanem a helyesírás-ellenőrzés sem működött. xD

    VálaszTörlés
  6. Ha nosztalgiázni akarsz tudd, hogy a kertünkbe most költöznek be télire. Mivel szemben lakunk veletek, vélhetően itthoni házatokat is most lepik el...

    VálaszTörlés
  7. This is Absolute Hitchcock!
    De tetszett az iras! Margareta

    VálaszTörlés
  8. dzsungelvarjú az, nem? Ishihara polgármestör "kedvencei". :)
    Nem nagyon lehet velük mit kezdeni.
    A hálós trükk egy ideig jó volt, de aztán rájöttek hogyan lehet kiszedni alól a kaját.
    Aztán jött, hogy csapdákat állítottak és akkor megcsappant a számuk, de már azokat is felismerik és kerülik.
    A lőszer meg gondolom nem túl gazdaságos megoldás ellenük. :) Meg különben is még a végén arra is kitalálnak valami trükköt és a dzsungelharcos dzsungelvarjak visszavágnak. :)

    VálaszTörlés
  9. Érdekes. Én gyakran megfigyelem őket itthon télen az erdőben és rendkívül intelligensek szerintem. Kedvencem ahogy diót törnek, valaki látta már?:-)

    VálaszTörlés