Szörnyű vasúti katasztrófa volt a hét végén Kínában, ez persze ma már csak minuszos hír a norvégiai mészárlás után, egy villámcsapás miatt a nyílt pályán veszteglő expresszvonatba belerohant egy másik. Két kocsi lezuhant a mélybe, az eredmény 39 halott, rengeteg sebesült, és hatalmas presztizsveszteség a nagyratörő kínai szuperexpressz-iparnak. Minden bizonnyal ez lehetett az oka, hogy, a kínai kormány, legújabb példaképünk, példás gyorsasággal cselekedett, és utasította az állami médiákat, hogy ne nagyon nyomozzanak a baleset okai után.
Tavaly ősszel Shanghaiban járva meglátogattunk egy környékbeli kisebb várost is, alig egy óra volt vonattal. Az expressz, kiköpött Shinkanzen, hasonlósága a japán testvérvonattal letagadhatatlan, még a részletek is stimmelnek, ráadásul még valamivel gyorsabb is, hogy nézne az má’ ki, hogy a gazimperialista japánoknak sebesebb a vonatuk? Azt persze nem nagyon reklámozzák, hogy ez eredetileg tulajdonképpen színtiszta japán technológia és a nagyobb sebesség főképp a lazább biztonsági szabályoknak köszönhető. Ez még ugyan megbocsájtható lenne, azok a bizonyos belpolitikai szempontok, tudjuk, de az már nehezebben magyarázható, hogy a vietnami, brazil és amerikai piacokért folyó ádáz küzdelemben nemcsak, hogy a japán eredetivel versenyeznek, de még csak fel sem tüntetik fel a technológia eredetét, nem mintha ezt nem tudná mindenki, és ez mélyen sérti a japánok nemzeti büszkeségét.
Ennek fényében talán érthető, ha tokyói az üzleti körökben alig leplezett káröröm bimbózik, nem mintha érzéketlen tuskók lennének, legalábbis nem jobban, mint másutt, csak nehéz nem észrevenni a dolog iróniáját: hogy ugyanaz a technológia, ami Japánban már évtizedek óta gyakorlatilag balesetmentesen működik, a Tokyo Reloaded olvasói már nyilván tudják, hogy az egyetlen halálos baleset a Shinkanzenen akkor történt, amikor egy utas a részegen hangoskodó útitársát egy szamurájkarddal leszúrta, kínai kezekben, lám-lám, már korántsem ilyen biztonságos, kicit óccó, kicit veszélyes. És persze ez a tragikus baleset egyúttal kőkemény versenyelőnyt ad az eredeti, japán technológiának...
Szóval csak azt akarom mondani, hogy ez a japán-kínai meccs még koránt sincs lejátszva.
Csak az a baj a cikkel, hogy nem nagyon fedi a valosagot. A problema ugyanis nem elsosorban a vonatokkal volt (aminek a technologiajat a japanoktól, valamint a nemetektol (Siemens) és franciaktol (Bombardier) vettek), hanem a biztonsagi rendszerrel, amely figyeli, hogy melyik vonat merre megy. Ez a rendszer pedig teljesen kinai fejlesztes. Emiatt az egesz cikk elegge eroltetett.
VálaszTörlésÁrvíztűrő tükörfúrógép
VálaszTörlésA biztonsági rendszer a technológia része, azzal együtt adják el, tehát ha a jóminőségű vásárolt-koppintott hardverhez nem tudnak megfeleló biztonsági rendszert adni akkor az sztem elég jól hozza a posztban említett "jó technológia - nem értő kezekben" scenárióját.
VálaszTörlésHát szerintem a nagysebességű vasúti technológiába nem tartozik bele a biztonsági vonatfigyelő rendszer. Mivel nem ez az első vasútvonal Kínában, ezért feltételezhetjük hogy már volt nekik egy vonatfigyelő rendszerük, akkor meg minek vennék meg a japán vonatfigyelő rendszert? Szerintem inkább beleintegrálták az új vonatokat a már létező rendszerbe.
VálaszTörlésTehát ebből a szempontból valótlanságot állít a cikk, mivel NEM a japánoktól vett technológia (ami Japánban olyan biztonságos) mondott csődöt, hanem a saját. Tehát nem igaz a "japán technológia nem értő kezekben" scenárió, mivel a japán technológia jól lett felhasználva és működött (csak a kínai vonatfigyelő rendszer kakilt be).
Egyébként sokkal inkább úgy tűnik, hogy a katasztrófában emberi hibák is közrejátszhattak. Kínai weboldalakon olyanokat írnak például, hogy 1. túl sűrűn jártak a vonatok; 2. a második vonatnak (ami nekiment az elsőnek) az első előtt kellett volna lennie, de késések miatt mögé került; 3. az első vonatnak már indulás előtt volt egy kisebb problémája, de engedték elindulni; 4. a vonatfigyelő rendszert általában egy számítógép felügyeli, de aznap egy ember felügyelte (lásd Csernobil).
Szóval ez a katasztrófa inkább a kínaiak sajátos "mentalitásának" köszönhető, mint a nem-hozzáértésüknek.
A "hozzáértés" és a "mentalitás" szerintem nem elválasztható dolog amikor egy rendszer exportjáról van szó.
VálaszTörlésOlvasom a fenti vitát, és úgy érzem, valahol középen van az igazság. Ha egy magyar sofőr kétszázzal falnak hajt egy egyébként nagyon is biztonságos Toyotával, akkor nem helyes azt a következtetést levonni, hogy Magyarországra inkább nem való a japán technológia. Most ugye a történetben van még egy csavar (koppintott, kínai gyártmány Toyota), úgyhogy ezért is nehezebb a baleset kapcsán okosnak lenni.
VálaszTörlésNem azt mondom, hogy nem való Kínába Japán technológia. Még azt sem, hogy a kínai feltétlen rossz. Hanem csak azt hogy a kínaiak által koppintott/újracsomagolt japán technológai amennyivel olcsóbb, annyival rosszabb minőségű is. A morális/jogi vonzatokat pedig most nem is piszkálom.
VálaszTörlésA hetekben olvastam el J. Maarten Troost: Lost on Planet China cimű könyvét. Hasonló témákat taglal, az egyetlen szerencse, hogy vicces,irónikus formában. Mindenkinek ajánlom figyelmébe:)
VálaszTörlésbónakovács: "a kínaiak által koppintott/újracsomagolt japán technológai amennyivel olcsóbb, annyival rosszabb minőségű is."
VálaszTörlésNe én speciel ezzel nem értek egyet, mert pont hogy nem a japánoktól vett és felhasznált nagysebességű vasúti technológia mondott csődöt, hanem a kínai vonatfigyelő technológia (amit ráadásul lehet, hogy félig emberi gondatlanság okozott).
A kínaiak sajátos mentalitásán pedig azt a tulajdonságukat értettem, hogy (finoman fogalmazva) szeretik "rugalmasan kezelni" a szabályokat valamint nincs meg bennük az a tökéletességre való törekvés, mint a japánokban (inkább az ellentéte, a kínaiak általában a legkönnyebb megoldást szokták választani). Az pedig, hogy értenek valamihez vagy nem szerintem nincs összefüggésben a mentalitással.
Látom közületek senki sem dolgozott még együtt kínai kollégákkal. Majd ha együtt dolgoztok velük pár hónapig akkor megértitek miről beszélek :)
Azzal viszont egyetértek, hogy a kínai technológia soha nem lesz olyan megbízható, mint a japán, pont a két nép eltérő mentalitásának köszönhetően.
Komoly kovetkezmenye nem volt, de a japan szakemberek szerint is lehetett volna annak az esetnek, amikor nehany honapja egy vonat aramszedoje "leesett", es a felso vezetek elszakadt. Azt hiszem Nagoya kornyeken tortent, es kideritettek, hogy a felujitasnal valaki nem jol csavarozta vissza az aramszedot.
VálaszTörlésCsak annyival egeszitenem ki a vitat, hogy ahol emberek dolgoznak, ott barmikor becsuszhat egy kisebb hiba, ami egy bonyolult rendszerben nagy katasztrofat is okozhat.
Hogy van a versikeben? "Egy szog miatt az orszag elveszett."
A témához kapcsolódó BBC cikk, eléggé hasonló kicsengéssel: http://www.bbc.co.uk/news/business-14321131
VálaszTörlés