2010. január 29., péntek

Maszkdivatok


Ha még nem mondtam volna; meg vagyok fázva, mint egy ágyú. Gondolom, köztudott, hogy a japánok ilyenkor maszkot viselnek és teszik ezt nem elsősorban amiatt, hogy ne kapkodják be a hideget, ahogy ezt Nagyanyám ilyenkor szokta volt mondani, hanem, hogy ne fertőzzék meg a kollégáikat. A helyi szokásokat tisztelő és a dolog racionáléját is belátó gajinként így én sem tehettem mást, és beruháztam egy csomag egészségügyi maszkra. Gyorsan kiderült, hogy még így sem tudom magamat japánnak tettetni, jó, a napszemüveg akkor nem volt rajtam, de a sapka igen; a pékségben az eladó kislány ennek ellenére ragaszkodott hozzá, hogy nagy összpontosítás után kinyögje: cú-hándoreddo-sikusztí-fájvu en, purízu!* Aztán arra is rájöttem, hogy szemüveggel használni elég kényelmetlen, mert bepárásodik, vagy lehet, hogy csak rossz a légzőtechnikám? Ráadásul állandóan azon kaptam magam, hogy levettem, amikor beszéltem, mert zavart, egészen, amíg rá nem jöttem, hogy így pont a lényeget rontom el: ilyenkor terjednek a bacik. Hát lehet, hogy erre korábban kellett volna szocializálódnom...

A maszk-kultúra különben nem csak Japán jelenség: Vietnamban szinte hétköznapi viselet, igaz, hogy ott nem a betegek, hanem az egészségesek hordják főképp motorozás közben, a rettenetes légszennyezés ellen. Ott jellemzően nem a fehér megy, hanem a mintás, kifejezetten dizájnos szájmaszkokat is láttunk, sőt, olyat is, amikor a maszk és a blúz ugyanolyan anyagból volt, oda nézz, koordinálta! sikoltott fel Judit, amikor ezt felfedezte.

Az egészségügyi maszkiparnak a H1N1 egyébként maga volt a karácsonyi ajándék; hihetetlenül fellendült az üzlet, hiszen eleinte még a nem-betegek is lelkesen hordták (azóta, hogy tényleg kitört a járvány, a félelem jelentősen alábbhagyott). Japánban, ha megy a biznisz, nem marad el az innováció sem, érdekes, hogy itt a versenynek tényleg van ilyen hatása! és egyre-másra jelentek meg az új fícsörök: a hármas, különlegesen csíraölő rétegrend, a puha, nem irritáló fülrész és az arcra MÉG jobban simuló kialakítás és társaik. Az átlag fogyasztó valószinűleg ezeket észre sem veszi, de ez nem is baj; elég ha csak megveszi. Ahogyan ezt egy sokat tapasztalt volt kollégám szerette mondani: hová jutna a világ, ha az emberek csak azért fizetnének, amit használnak is...

Itt lehet sok-sok maszkos embert nézegetni.

------------------------------------

* na tessék, ennyit a Hepburn-ról, de ez valóban túl magas labda volt...

3 megjegyzés:

  1. "cú-hándoreddo-sikusztí-fájvu en, purízu!"
    káwáiii ^.^3

    Ok, ezt nem lehetett kihagyni.

    Úgy tudom, hogy az ilyen maszkok vírusok ellen nem védenek, mert azok túl kicsik és átmennek rajtuk. De ne legyen igazam.

    VálaszTörlés
  2. A baci nevet egyet és átmegy.
    A látvány annál jobb, az üzleti haszonról nem is beszélve...(a maszkgyártó oldalán).
    Nálunk a háziorvos egyszerűen azt javasolta, hogy ilyenkor maradjunk otthon 2-3 napot, és ne menjünk közösségbe. ennél jobb gyógymódot nem talál.
    Az üzlet meg...
    Hát arról jobb nem beszélni, ugyanis nincs az a 'deal', ami megéri az egészséget - a net meg azért sokmindent megold, méh a nem is találkozik az ember személyesen a másikkal...

    VálaszTörlés
  3. "hogy nagy összpontosítás után kinyögje: cú-hándoreddo-sikusztí-fájvu en, purízu!*"

    Ilyenkor meg szoktam kérdezni, hogy 日本語できますか ?

    VálaszTörlés