2012. március 6., kedd

Idill a háztetőn

Tsukamotó-san, vagy ahogy akkor bemutatkozott, Yoshi, gyakorlatilag az első japán volt, akit életemben megismertem. Ekkor még fiatal és bohó építészhallgató voltam és álmomban sem gondoltam volna, hogy Japánban fogom letölteni életem néhány jelentősebb darabját. Yoshi akkor kedves professzorom, Polónyi tanár úr meghívására érkezett Budapestre, a Gül Baba türbe felújítására szervezett nemzetközi építészhallgató-workshopra. A két hét alatt a Gül Baba türbe ügye ugyan nem sokat lendült előre, viszont kiváló alkalom volt a csajozásra meg bulizásra és Yoshi igyekezett mindkettőből derekasan kivenni a részét. De a workshopokat már akkor is komolyan vette, akkori vicces angolságával mit sem törődve elszántan vitatkozva védte vélt vagy valós igazát, szemében ott lobogott már az építészek világmegváltó őrülete.

Tsukamoto Yoshiharu
Yoshiból mára neves építész lett, egyike azoknak a pszeudo-fiatal építészeknek, az a jó ebben a szakmában, hogy még 40-akárhány évesen is ebbe a kategóriába esünk, akiről a szaksajtó azt mondja: up-and-coming. Még tavaly késő ősszel látogattam meg a házában, ami egyszerre az irodája is a cégének, az Atelier Bow-Wow-nak. A home-office tökéletes metaforája az építész workoholic életmódjának; amikor a hosszú éjszaka után felkel, a reggeli müzli mellett ellenőrizheti az éjjel elkészült rajzokat, az egyetemről hazaérve, mert egy fiatal építésznek itt is tanítania kell, hogy megéljen*, épp időben érkezik a vacsora-meetingre a megbízóval, majd este azzal a lendülettel bulizhat egyet a kollégákkal a teraszon. You gotta love this shit, ahogy a költő mondaná... és Tsukamotó-san láthatóan szereti is, a nem-alváshoz pedig már valahogy hozzászokott.

A házat nem könnyű megtalálni, mert egy blokk közepében van elrejtve, nyeles telek. Így olcsóbb volt, magyarázza Tsukamotó-san, azt hitték, ide lehetetlen építeni. A homlokzat ennek megfelelően irreveláns, úgysem látja senki, teljesen az alaprajzi beosztás és a fényeffektek határozzák meg. A tervezéskor nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy minden napszakban legyen természetes világítás, ezért még egy tűzfalra is nagy ablak nyílik, és hogy a meleg tokyói nyárban jól át tudjon szellőzni a lakás. A hűtést-fűtést ezen kívül egy, a talajvizet mintegy 30 méteren szondázó szivattyú-rendszer is segíti. Megéri? kérdezem, egy fenét, vallja be, de jó érzés, hogy van. Ennyi pénzből vehettem volna akár egy jobb kocsit is, de azt gondoltam, hogy ez érdekesebb lesz. 
A nappali, a tűzfalra nyíló ablakkal
Az olvasósarok
A kommerciális funkció kombinálása egy lakóépülettel Japánban egyébként nem újkeletű dolog; az Edó-korban kialakult machiya háztípus az utcai fronton üzlet volt, hátul pedig lakóház. A régi machiyák földszintesek voltak és a terek hosszában, az utcára merőlegesen sorolódtak. Ezt a luxust ma Tokyóban még az igen gazdagok sem engedhetnék meg maguknak, így a House Atelier BOW-WOW ezt a lassú metamorfózist függőlegesen hajtja végre. Ennek megfelelően a belépéskor irodai hangulat fogad, természetesen hófehér Macintosh képernyők, nanáhogy! majd ahogy feljebb megyünk, egyre intimebbek lesznek a terek; a lépcsőforduló tulajdonképpen modellraktár, a nappaliba még felmehetnek a kliensek, de a harmadik emeleti ebédlő-konyhába már csak a barátoknak van bejárás, a hálóba pedig már mi sem nézhetünk be. Az emeleteket egy különös, oldalra ferdülő vaslépcső köti össze, izgalmas átlátásokat kínálva a fotósnak. Az egész házban érezni azt, hogy itt munka folyik, minden dinamikusan változik, és csak az erőteljes háziúri-főnöki hatásnak köszönhető, hogy ne legyen pillanatok alatt ordas nagy kupleráj.
Lelátás az irodába
Végül egy meredek lépcsőn és egy csapóajtón át eljutunk a tetőig, ahol egy apró, idilli tetőteraszt találunk, virágzó rozmaringbokrok és hangos döngicsélés és zümmögés fogad a késő őszi verőfényben, már csak Micimackó hiányozna egy lufin csüngve. Mindeközben körülöttünk 360 fokban elterül, ha szabad ilyen közhelyesen kifejeznem magam, a Város. Tsukamotó-san láthatólag szeret itt lenni, meglocsolja a virágokat, szeretettel beszél méheiről, letelepszik a fapadra és arról beszél, hogy nem ismer Tokyónál izgalmasabb helyet élni.
A tetőterasz
Ülünk a háztetőn, a döngicsélésben, és arra gondolok egy pillanatig, hogy lehetnék én is kamikázé? hiszen az építészek belterjes világa, gőgös önsanyargatása és gyermeki hite a dizájn általi megváltásban annak idején engem sem került el, és amikor lassacskán ráébredtem, hogy pályaelhagyásom nem csak ideiglenes kitérő, hanem visszafordíthatatlan leágazás, egy darabig sajnáltam, hogy én így kimaradok az üdvtörténetből. Ebből mára már csak annyi maradt meg, hogy a vízumkérő lapokon következetesen "építész"-nek titulálom magam, de összességében azt hiszem, gyógyult vagyok, lejöttem erről a szerről, már tudom, hogy ha anélkül halok meg, hogy nevemet viselné néhányszáz köbméter beton, még nem cáfolhatatlan bizonyíték arra, hogy elrontottam volna az életem. Most mégis, akár egy leszokott dohányos, remegő orrcimpával szívom be az építészet szagát, és persze irigykedem is, nemkicsit.

---------------------------------------

* ez lényeges eleme a business model-nek is, miszerint a munkaerő nem jelentéktelen része alul- vagy sehogyan sem fizetett diáksereg... de ez nem egyedülálló a neves japán építészek között.

Még több kép az épületről itt található (saját) vagy pedig a Bow-Vow oldalán nézegethetünk még képeket. Tsukamotó-san és az Atelier BOW-WOW építészetéről pedig Judit írt bővebben az Oktogon magazin 90. számában (de ezt sajnos meg kell venni, nincs meg a neten).

11 megjegyzés:

  1. Hűűűű. Erre most hirtelen csak ennyit tudok mondani. :)

    VálaszTörlés
  2. Madeirán láttam olyan többszintes épeületet nem is egyet, ahol minden szint gyakorlatilag egy helyiség volt, és lépcső kötötte össze a szinteket. Fűtésre gyakorlatilag ott nincs szükség, úgyhogy a szírek közti átjárás is a szabadban volt.

    VálaszTörlés
  3. Egy ilyen hazban en is el tudnek lakni. Foleg Tokyoban. A terasz parades, ott ulnek minden nap es hallgatnam a varos zajait...

    Egyebkent nagyon jo a blog, regota olvasom mar, es kozben en is Japanba koltoztem, igaz nem Tokyoba, hanem Kyotoba. Esetleg irhatnal Kyoto Reloded-et is :)

    Gabor

    VálaszTörlés
  4. Csodálkozom, hogy a terasznál nem alkalmaz árnyékolást.
    Gábor, nézzen körül itt!
    http://www.kyotodreamtrips.com

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még egy kiotói oldal:
      http://www.kyoto.travel/2009/11/geisha-and-strolling-around-ka.html

      Törlés
    2. 3 évig laktam Kiotóban :)

      Törlés
  5. @gabor Örülök, hogy tetszik, Kyoto reloadedhez előbb oda kellene költözni, amit nem bánnék annyira..
    @Névtelen A hátsó teraszon azért nincs árnyékolás, mert északi. A tetőterasz nyáron nappal nyilván kibírhatatlan, de alkonyatkor már jó. Meg lehet napernyőt is felállítani.
    @bitxəšï Utállak...! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kiotó annyiban jó volt, hogy sok volt a látnivaló (pl Mansuin 曼殊院, Hieizan 比叡山 stb), de a lakás, ahol 3 évig éltem, 17 négyzetméteres volt :)

      Törlés
  6. "...az építészek belterjes világa, gőgös önsanyargatása és gyermeki hite a dizájn általi megváltásban annak idején engem sem került el, és amikor lassacskán ráébredtem, hogy pályaelhagyásom nem csak ideiglenes kitérő, hanem visszafordíthatatlan leágazás, egy darabig sajnáltam, hogy én így kimaradok az üdvtörténetből. Ebből mára már csak annyi meg, hogy a vízumkérő lapokon következetesen "építész"-nek titulálom magam, de összességében azt hiszem, gyógyult vagyok, lejöttem erről a szerről, tudom, hogy ha anélkül halok meg, hogy nevemet viselné néhány száz köbméter beton, még nem von maga után feltétlen kárhozatot. Ám mégis, akár egy leszokott dohányos, remegő orrcimpával szívom be az építészet szagát, és persze irigykedem is..."
    Ez szép. Bevettem egy készülő esszébe, valahonnan hiányzott egy ige, azt betettem. De szép. wga

    VálaszTörlés
  7. @Bence: hát erre most csak ennyit tudnék mondani: LOL
    @wga: majd ha egyszer, véletlenül, bármilyen oknál fogva az irói plágium vitájának mezejére tévednétek Bencével, javaslom a Havas által a minap az egyik műsorában elmondott anekdotájából való, idevágó megközelitést: "észrevétlenül szervesült"... ^^

    VálaszTörlés
  8. Szép! A ház hangulata, a képek, a szöveg sokrétegűsége. A fölfelé haladva intimebbé váló lakás és vallomás - egészen a tetőteraszig a csillagok alatt. Onnan visszapillantani az életünk egy válaszútjára. Azt is elgondolkodtatod, aki nem épitész.

    VálaszTörlés