2018. február 16., péntek

Rámen rizzsel

A minap Jimbóchóban volt dolgom, ez a hely a könyv- sport- és hangszerboltjai mellett a rámenezőiről is híres, így nem volt nehéz eldöntenem, mit ebédeljek. Eléggé találomra bementem egy jól kinéző helyre, kitakatai rámenező, ez nem lehet rossz!, ahol már a korai idő ellenére már sokan voltak, és nyomtam egy shóyurament az automatánál*. 

Amikor odaadtam a jegyet a pultnál, megkérdezték, hogy a levest assari vagy kotteri kérem-e, ez annyit tesz, hogy soványan vagy zsírosan, én most az előbbit választottam, nem kell mindig pusztítani az ember epéjét. És akkor jött a meglepi, mert a rámen előtt kiraktak egy kis tál rizst, rajta egy fagyisgömbnyi ó-toroval, vagyis tonhal-hasaaljával. Ki volt ez persze írva az automatára, csak nem volt akkor érkezésem böngészgetni a feliratokat, már toporogtak néhányan mögöttem. Nomármost, az ó-torot én nagyon szeretem, de szerintem rámenhez rizst enni, az kábé olyan, mint krumplihoz kenyeret: nem tilos ugyan, de minek. Azért persze megettem, az ó-torot nem hagyja ott az ember, de továbbra is fenntartom: ráment leginkább magában, esetleg gyózával, ha nagyon muszáj.


De maradjunk a lényegnél: milyen volt a rámen? Kitakatai rámen lévén, lásd korábbi posztomat erről, a kompozició hagyományos, mondhatni minimalista: tészta, két szelet cháshu (disznóhús), és egy kevés menma (fermentált bambuszrügy). A lé tiszta, könnyű, talán kicsit már túlzottan is, lehet, hogy mégis a kotterit kellett volna kérni? a chashu vékony, nem rossz, elviseltem volna belőle egy kicsit többet is... A menma a szokásosnál vékonyabbra volt szeletelve, ez kifejezetten jó volt, nem szeretem, ha nagy darab, szívós bambuszdarabokat kell rágcsálni. 


De a legjobb egyértelműen a men, a tészta volt: vastag, gazdag izű, "al dente" keménységű, tökéletes, 10-es men! Még a tészta "göndörségét" is lehetett érzni, becsszó más íze van, mint az egyenes szálú tésztának! Hiába, a kitakatai hagyomány... 


Men: 10 - ez igazán hibátlan volt
Leves: 6 
Chashú and the rest: 7
Összpontszám: 23 (a max. 30-ból)

Még több rámen-poszt itt: rámen 

--------------------------------- 

* a rendes (értsd: nem luxus) rámenezőkben ilyen automatában kell venni egy jegyet, és odaadni a pultnál. Így nem kell egy külön ember a pénz kezelésére és a pultosok a kajakészítésre tudnak koncentrálni

Kitakata Shokudo /きたかた食堂 神保町店
〒101-0051 Tōkyō-to, Chiyoda-ku, Kanda Jinbōchō, 1 Chome−6

5 megjegyzés:

  1. Szerintem kuriózumnak nem rossz! Bár rámen az nekem is inkább a tészta!

    VálaszTörlés
  2. Végigolvastam az egész blogot, amit csak most fedeztem fel, köszönöm az egészet, minden munkát, ami benne van, sokat tanultam belőle, amiket imádok is, például a yappari-t és a yossh!-t soha nem felejtem el, de a régimódi nyilvános fürdők Krúdy Gyulára emlékeztető leírását sem.

    De választ kaptam arra a rejtélyre is, miért van az utcákon olyan sok "traffic cone" (nem tudom, mi a magyar szó rá, szóval azok a kúp alakú forgalmi akadályok - mindenhol ezeket látom, amikor a Google Street View-val Tokióban sétálgatok virtuálisan. Tehát az azért van, mert utálják a parkoló bicikliket, és így akarják őket távoltartani?!

    Még azért maradt rejtély, amire nem kaptam választ, például az a sok villany- és egyéb vezeték, az miért fut mindenhol szem előtt, miért nem vezetik be a földbe meg a házakba? Talán a földrengések miatt, mert beépítve jobban szakadnának? nem tudok rájönni. Mondjuk a japános látványhoz hozzátartozik a sok szabad ég alatti vezeték, úgyhogy lehet, hogy inkább ne tűnjön el.

    Meg az is rejtély, hogy sok emeletes lakóháznak miért van jellegzetesen kívül épült lépcsőháza, a szabad ég alatt? Ilyet is sokat látok, ahogy a Street View-ban mászkálok. Az csak egy tartalék lépcső arra az esetre, ha elromlik a lift? Oké, de miért outdoor építik, miért nem belül, zárt térben?

    Imádom ezt a várost, remélem, egyszer igaziból is eljutok, nemcsak virtuálisan a monitoromon.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Hera, örülök, hogy tetszik a blog (és bocsánat, hogy mostanában ritkábban frissül...). Néhány gyors válasz:
      - traffic cone: ezt sok mindenre használják, de valóban, a biciklik elriasztása gyakori cél
      - villanyvezetékek: ezen már én is gondolkodtam, valahogy eszükbe sem jut, "nem látják" hogy ronda. Azért néha-néha sikerül eltüntetni (egy-két kyotoi utca, pl.) de ezt ük valami megengedhetetlen luxusnak tartják, azt hiszem.
      - Lépcsőházak: igen, az egy előirás, hogy kell egy lépcsó ha nem megy a lift (egyébként itthon is). Hogy miért van szabadon? mert igy olcsóbb. A japán azért egy praktikus nép.
      Remélem sikerül eljutnod ide valamikor...!

      Törlés
    2. Köszönettel kiolvastalak titeket az elmúlt néhány napban, megosztva a gyöngyszemeket a férjjel. Remélem, majd folytatódik. Üdvözlettel, Moni

      Törlés
  3. Üdvözöllek! Ugyan még csak 2011 közepén járok, de máris tanultam sokat, ezért és az olvasmányosan megírt posztokért nagyon hálás vagyok. A Helsinkin át való repülés ötletéért pláne, férj most próbálja meggyőzni a céget, hogy repülhessen Finnairrel, annak ellenére hogy nincs a cég által "approved airlines" között. Konferenciára megy, visz magával! Még nem döntöttem el, hogy félelemmel vegyes izgalommal, vagy izgalommal vegyes félelemmel várom-e az utat, de várom. Főleg a kommunikáció aggaszt, s hogy megsértek valami szabályt, pedig nem akarok bunkóként viselkedni. Ezért is olvaslak Titeket szorgalmasan... Útikönyv hamarosan megérkezik, remélem, segít az is. Vajon ha bemagolok pár kifejezést, elboldogulok, úgy is, ha egyszer nem tudom a japán feliratokat olvasni? Hm.... Bennem van a zabszem!

    VálaszTörlés