Lassan, megfontoltan tolja a kézikocsit, mindig a megszokott útvonalon, ha a chilei étterem után találkozom vele, az azt jelenti, késésben vagyok. Néha megáll és szusszan egyet, megigazítja kackiás kis kalapját, aztán megy tovább, hiába, jól jön az a kis mellékes. Ő a yakuruto-no-obachan, a yakultos néni.
Amikor Minoru Shirota a 30-as években a laboratóriumában egy új simasavanyító baktériumtörzset (lactic acid bacteria) nevelt ki, még nem gondolhatta, hogy mennyire hálás lesz neki sok-sok középkorú és idősebb japán nő. Az új baktériumtörzs segítségével készülő édeskés-savanykás-nyálkás egészségital, a Yakult, már a háború előtt forgalomba került, ám az igazi sikertörténet akkor kezdődött, amikor 1963-ban bevezették a házhozszállítást, és azóta lett a japán délelőtti utcakép elmaradhatatlan része a yakultos néni, aki a világoskék kézikocsival lavírozik a járdaszigetek között.
Amikor Minoru Shirota a 30-as években a laboratóriumában egy új simasavanyító baktériumtörzset (lactic acid bacteria) nevelt ki, még nem gondolhatta, hogy mennyire hálás lesz neki sok-sok középkorú és idősebb japán nő. Az új baktériumtörzs segítségével készülő édeskés-savanykás-nyálkás egészségital, a Yakult, már a háború előtt forgalomba került, ám az igazi sikertörténet akkor kezdődött, amikor 1963-ban bevezették a házhozszállítást, és azóta lett a japán délelőtti utcakép elmaradhatatlan része a yakultos néni, aki a világoskék kézikocsival lavírozik a járdaszigetek között.
Bár vannak fiatalok is, a legtöbb Yakult Lady, mert ez a hivatalos nevük, gyerekszülés után kapcsolódik be a bizniszbe, és gyakran egészen idős korig tolja a szekeret, a szó szoros és átvitt értelmében is. A hatvanas években gyerekszülés után Japánban a nőknek kevés lehetőségük volt a munkába való visszatérésre, manapság sincs ez nagyon másként, és noha a kereset korántsem volt csillagászati*, csábító szempont az édesanyáknak, hogy a delivery business gyakorlására a szűken vett környéken is van lehetőség. Yakult Ladynek lenni ideális elfoglaltság egy gyerekes édesanyáknak, így időnként rá-rá tudnak nézni a kis szörnyetegre munka közben is, a cég állítólag rugalmasan kezeli a kettős elkötelezettséget. Yakultos nénik egyébként nem csak Japánban vannak, állítólag 32 országban majdnem 80.000 hölgy szerez ily módon magának némi jövedelmet.
Kissé csalódottan olvastam a cég honlapján, hogy a mintegy 41.000 japán yakultos néninek manapság már csak a 3%-a tolja gyalog a kiskocsit**, és a döntő többségük ma már kerékpáron, motorbiciklin vagy, oh szörnyűség! autón szállít házhoz, de szerencsére Akasakában még a régimódi dívik.
Apropos, amint az az évszámokból is kiderül, a Yakult Lady-k idén ötven évesek, Isten éltesse őket!
----------------------------------
** Yakult Honsha Co., Ltd International Business Department’s public relations coordinator William R. Henning Jr said 35% of women in Japan deliver the products by car, 31% by motorbike, 28% by bicycle, and 3% each by walking and push cart.
ez az a yakult amit itt a boltban árulnak és asszem Ausztráliában készül? (http://www.yakult.com.au/contact02.htm) a logo alapján ugyanaz.
VálaszTörlésa gyerekeim szeretik, de itt nincs yakult-néni sajnos
Napi lusta kérdés: mi a különbség a yakult és a joghurt között?
VálaszTörlés@Pappito: igen, ez ugyanaz. Gyártják Ázsiában több helyen is.
VálaszTörlés@Maegoss: más a baktériuma, de az elv hasonló, (kis rabszolgákkal dolgoztatni)
Indonéziában is sok a yakultos néni! Itt főleg motorral csapatják, ami persze nem csoda, hiszen wcre is azzal járnak...
VálaszTörlés