Réges-régen, valamikor a 70-es években, amikor még pontosan tudni lehetett, hogy ki a jó és ki a rossz, el mertünk menni a Holdra és azt hittük, hogy csak idő kérdése, mikor lesz mindenkinek saját privát helikoptere, meg egyáltalán, még minden jobb volt! a szakértők és a laikusok egyaránt úgy vélekedtek, hogy a korszerű városi tömegközlekedés kizárólag egysínű vasúton, vagyis monorailen képzelhető el. Nem teljesen érthető ugyan, hogy ennek a fixációnak mi lehetett az oka, biztosan valami freudi dolog, de tény, hogy ekkoriban minden valamit is magára adó város megépítette a saját monorail projektjét, az óvatosabbak azért inkább csak valami témaparkban.
Persze Japán sem akart lemaradni; jónéhány monorail épült, én kettőt ismerek, az egyik Haneda reptérre megy ki, borzasztóan ósdi; zörög és ráz és általában: nagyon 70-es évek. Ennél már csak a Shónan monorail a viccesebb; ott kanyarog a magasban Kamakura békés kis dombjai között, mint valami UFÓ, ez nagyjából olyan, mintha Szentendrén metrót építenének, és büszkén hirdeti, hogy volt olyan kor, amikor azt hittük, a technológia majd minden gondunkat megoldja.
Megalájk.
Amikor a monorail kibukkan a dombok között
A pilótafülke
Hajóvonták találkozása tilos!
És ugyanez mozgásban is; hegyen-völgyön-alagúton át.
---------------------------
És akinek semmi sem elég: van itt még két videó (általam), egy alagutas meg egy végállomásos-megérkezős, valamint a Monorail Society, igen, ilyen is van! tagjainak szakszerű, képes beszámolója. Ja, és a kékeszöld sáv a képek tetején, az valami napvédő fólia, sajnos nem bírtam lefotósoppozni.
Óriási! Nagyon tetszik. :D
VálaszTörlésEbből vajon hogy menekülnek az utasok ? oO (:
Never been on those!
VálaszTörlésOsakában is van több monorail, az egyik pont az ottani Gaidai irányába megy, és persze az Osaka International Airport is benne van a körben. Kobében pedig a Rokko Island mesterséges sziget és Sannomiya között zakatol egy. Viszont mindkettőnek alul van a sínje. Sajnos mivel lejárt a Flickr előfizetésem, ideiglenesen nem láthatóak a képek róla. :[
VálaszTörlésKösz! Európában kevés van belőle, ezért nagy számnak is tartjuk... :D
VálaszTörléshttp://www.vonatmagazin.hu/2009/07/wuppertal-schwebebahn/
@SeSam: igen, magam is meglepődtem amikor utánanéztem, hogy hány monorail van japánban (ld. link)
VálaszTörlésTettem fel videókat is.
VálaszTörlésNem gyakran, de 2-3 havonta utazom az oszakai monorailen. A "Gaidai" közelébe 4 éve építettek egy "szárnyvonalat" 3 új állomással. Nem mondanám, hogy "zörög" és zötykölődik (gumikerekes), és még a 70-es évek leheletét sem árasztja.
VálaszTörlésAz - a mellékelt webpage szerint - 1990-ben épült, lehet, hogy addigra megoldották a problémát... http://www.monorails.org/tmspages/Japan.html
VálaszTörlés@foodlfg A weboldalak szerint: ha csak meghibásodik a szerelvény, a következő vonat be tudja tolni az állomásra. Ha mégsem, hát jönnek létrával, vagy kosarasautóval. Mekkora móka lenne...!
VálaszTörlés@bónakovács Az biztos! Benne lenne a hírekben is: Gaijint mentettek a monorailből! :D
VálaszTörléskösz egyébként.