Oldalak

2010. december 3., péntek

Back to the future

Réges-régen, valamikor a 70-es években, amikor még pontosan tudni lehetett, hogy ki a jó és ki a rossz, el mertünk menni a Holdra és azt hittük, hogy csak idő kérdése, mikor lesz mindenkinek saját privát helikoptere, meg egyáltalán, még minden jobb volt! a szakértők és a laikusok egyaránt úgy vélekedtek, hogy a korszerű városi tömegközlekedés kizárólag egysínű vasúton, vagyis monorailen képzelhető el. Nem teljesen érthető ugyan, hogy ennek a fixációnak mi lehetett az oka, biztosan valami freudi dolog, de tény, hogy ekkoriban minden valamit is magára adó város megépítette a saját monorail projektjét, az óvatosabbak azért inkább csak valami témaparkban.

Persze Japán sem akart lemaradni; jónéhány monorail épült, én kettőt ismerek, az egyik Haneda reptérre megy ki, borzasztóan ósdi; zörög és ráz és általában: nagyon 70-es évek. Ennél már csak a Shónan monorail a viccesebb; ott kanyarog a magasban Kamakura békés kis dombjai között, mint valami UFÓ, ez nagyjából olyan, mintha Szentendrén metrót építenének, és büszkén hirdeti, hogy volt olyan kor, amikor azt hittük, a technológia majd minden gondunkat megoldja.

Megalájk.


Amikor a monorail kibukkan a dombok között










Csendes suhanás Hangos zötykölődés az utak felett



















A pilótafülke


















Hajóvonták találkozása tilos!

És ugyanez mozgásban is; hegyen-völgyön-alagúton át.

---------------------------

És akinek semmi sem elég: van itt még két videó (általam), egy alagutas meg egy végállomásos-megérkezős, valamint a Monorail Society, igen, ilyen is van! tagjainak szakszerű, képes beszámolója. Ja, és a kékeszöld sáv a képek tetején, az valami napvédő fólia, sajnos nem bírtam lefotósoppozni.

10 megjegyzés:

  1. Óriási! Nagyon tetszik. :D
    Ebből vajon hogy menekülnek az utasok ? oO (:

    VálaszTörlés
  2. Osakában is van több monorail, az egyik pont az ottani Gaidai irányába megy, és persze az Osaka International Airport is benne van a körben. Kobében pedig a Rokko Island mesterséges sziget és Sannomiya között zakatol egy. Viszont mindkettőnek alul van a sínje. Sajnos mivel lejárt a Flickr előfizetésem, ideiglenesen nem láthatóak a képek róla. :[

    VálaszTörlés
  3. Kösz! Európában kevés van belőle, ezért nagy számnak is tartjuk... :D
    http://www.vonatmagazin.hu/2009/07/wuppertal-schwebebahn/

    VálaszTörlés
  4. @SeSam: igen, magam is meglepődtem amikor utánanéztem, hogy hány monorail van japánban (ld. link)

    VálaszTörlés
  5. Nem gyakran, de 2-3 havonta utazom az oszakai monorailen. A "Gaidai" közelébe 4 éve építettek egy "szárnyvonalat" 3 új állomással. Nem mondanám, hogy "zörög" és zötykölődik (gumikerekes), és még a 70-es évek leheletét sem árasztja.

    VálaszTörlés
  6. Az - a mellékelt webpage szerint - 1990-ben épült, lehet, hogy addigra megoldották a problémát... http://www.monorails.org/tmspages/Japan.html

    VálaszTörlés
  7. @foodlfg A weboldalak szerint: ha csak meghibásodik a szerelvény, a következő vonat be tudja tolni az állomásra. Ha mégsem, hát jönnek létrával, vagy kosarasautóval. Mekkora móka lenne...!

    VálaszTörlés
  8. @bónakovács Az biztos! Benne lenne a hírekben is: Gaijint mentettek a monorailből! :D

    kösz egyébként.

    VálaszTörlés